Er zijn van die momenten in je leven dat je totaal onverwacht écht wordt geraakt. Momenten waar je even heel helder voor ogen hebt wat voor jou belangrijk is. Tijdens 3 Days of Design in Kopenhagen had ik zo’n ervaring. Los van het feit dat het een genot was om met een groep leuke mensen in Kopenhagen te zijn, de energie van die stad te voelen en binnen te wandelen bij de ateliers en kantoren van o.a Frama, Muuto, Kvadrat, Menu en &tradition.

En te zien dat daar in Denemarken ontzettend veel moois wordt gemaakt door enthousiaste vakmensen. Was er één ervaring die met kop en schouder boven de rest uitsteeg; het bezoek aan de showroom van Dinesen, een familiebedrijf in prachtige houten vloeren.

Een locatie waar ik nietsvermoedend naar binnenstapte in de veronderstelling naar mooie vloeren te gaan kijken, een uur later en een ervaring rijker de deur weer uitging om de volgende dag de fietstocht richting de Dinesen showroom opnieuw te maken, omdat ik ze wilde laten weten hoezeer hetgeen zij hadden ontwikkeld, bij mij als een bom was ingeslagen.

De kracht van bevlogen mensen, mooie dingen maken en daar de tijd voor nemen

De geur van Dinesen, tot leven gewekt door de Noorse kunstenares en onderzoeker in geur, Sissel Tolaas. Zij ontwikkelde de geur vanuit liefde voor het proces van het product; van spar tot plank. Een geur die je zintuigen activeert. Je ruikt de frisheid van een nieuw gesneden Douglasspar, je voelt de droogte van de zagerij en ervaart om op blote voeten over Dinesen Douglas planken te lopen. In plaats van alleen maar mooie houten planken te observeren, word je deel van de ervaring door ze te ruiken en te voelen. Je zintuigen worden geprikkeld en herinneringen komen tot leven. Het is meer dan hout - het is een gevoel.

Invloed van geur op de ervaring van een ruimte

Sissel Tolaas heeft een enorme passie voor het reukvermogen en onderzoekt al meer dan twintig jaar geuren en wat je ermee kunt vertellen. 'My prime purpose is to explore invisible reality through smell’ zegt ze in bijgaand filmpje. Ze ziet reuk als ons meest effectieve zintuig, als de puurste vorm van informatie. Informatie die we niet zien, maar die toch veel invloed heeft op ons welzijn in een fysieke ruimte. Geurimpressies gaan direct naar ons limbisch systeem; een systeem in onze hersenen dat functies zoals emoties en herinneringen ondersteunt. Je identificeert iets eerst met je neus en dan pas met je ogen, geur neemt je mee op een onzichtbare reis.

De essentie van de spar

Op de belangrijkste productiesite van Dinesen in het kleine Deense stadje Jels volgde Tolaas het hele proces van boom tot plank. Met speciale opnameapparatuur ving ze gedurende dat proces moleculaire deeltjes op. Een rijke verscheidenheid aan Dinesen Douglas-geuren die ze archiveerde voor verder onderzoek. Van dit zogenaamde DD-1-archief isoleerde Tolaas moleculen die de essentie van de spar weergeven. Hieruit werd DD-2 gedestilleerd; de naam van de Dinesen Douglas-geur, een unieke geur.

Unieke ervaring

Als je je ogen sluit en de DD-2 geur ruikt wordt de boom zichtbaar via je zintuigen. Het gevoel dat ontstaat door de interpretatie van de geur terwijl je loopt over de prachtige houten planken is voor iedereen uniek. Het ervaren van zo’n mooie bijzondere geur, daar kan niets tegenop.

Geur als onzichtbaar logo

Dinesen heeft een inspirerende vorm gevonden om het verhaal van hun merk te vertellen. Een intelligente manier van communicatie, voorbij het visuele, voorbij de retoriek en de taal, met geur als een onzichtbaar logo. Wat raakt is de kracht van geur, de kracht van dingen doen met passie, de kracht van mooie dingen maken en daar de tijd voor nemen. De kracht van mensen die hun talenten hebben ontwikkeld en het effect dat zij daarmee op andere mensen kunnen hebben.