Van creatieve broedplaats tot hotellobby, van buurthuis tot bibliotheek en van park tot luchthaven; publieke plekken zijn er in allerlei soorten en maten. Het zijn de oases van de stad. De Amerikaanse socioloog Ray Oldenburg heeft er een naam voor bedacht: 3rd places. Ze functioneren als ontmoetingsplekken, om er te werken, als bronnen voor creativiteit en inspiratie. Zo’n 3rd place is heel belangrijk voor een gezonde samenleving. Ze bevorderen cohesie, brengen mensen nader tot elkaar in plaats van groepen te isoleren. Daarom moeten ze interessant en toegankelijk zijn voor iedereen. Maar hoe zorg je daarvoor?

Welke ingrediënten heeft een goede publieke ruimte nodig? Ray Oldenburg schreef er een invloedrijke boek over: ‘The Great Good Place: Cafes, Coffee Shops, Bookstores, Bars, Hair Salons, and Other Hangouts at the Heart of a Community’. Hij beschrijft 3rd places als toegankelijk, als gratis of goedkope plekken waar bezoekers kunnen komen en gaan. Geld, afkomst of status doen er hier niet toe. Ook benadrukt hij dat deze plekken essentieel zijn voor een gezonde maatschappij. ,,A ‘spiritual tonic’ that strengthens and invigorates the entire community.”

Koffie niet verplicht Als we betekenisvolle 3rd places willen creëren is het belangrijk samen te werken met grote commerciële partijen. Voordat zij de stedelijke ruimte claimen en deze alleen nog maar wordt gebruikt om te consumeren en niet meer om te verbinden. Wij deden ervaring op met de NS. Samen hebben we op de centraal stations van Arnhem, Rotterdam en Den Haag de Stationshuiskamers opgezet. In een huiselijk interieur wachten reizigers op hun aansluiting. Maar je kunt er ook werken, studeren of er met iemand afspreken.

Verhaal achter de huiskamers Uitgangspunt zijn de huiskamers van mensen die veel reizen of een speciale band hebben met de trein. Je zit in een interieur geïnspireerd op hun verhaal, je kunt doen alsof je thuis bent. De huiskamers bevinden zich voor de incheckpoortjes, en het opladen van telefoons, evenals de WiFi, zijn gratis. Je kunt er wat eten en drinken, maar schappelijk geprijsd en zonder verplichting, zodat iedereen gebruik kan maken van deze publieke ruimte.

Geslaagde 3rd places Andere geslaagde 3rd places zijn bijvoorbeeld de klassieke Engelse pubs. Hier heerst een ongedwongen sfeer waar mensen zich thuis voelen om rustig een krant te lezen, of om gepassioneerd te discussiëren over de dingen in het leven. Bovendien zijn eten en drinken hier betaalbaar. [De Highline in Manhattan] https://www.thehighline.org/visit/] is ook zo’n plek. Dit bijzondere stadspark ligt verhoogd boven de stad, op een oude goederenspoorlijn. Mensen uit de buurt transformeerden deze uit de gratie geraakte plek tot een levendig en inspirerend openbaar gebied. En vergeet niet een instituut als de bibliotheek; een 3rd place waar kennis wordt ontwikkeld en doorgegeven. Een plek die steeds meer voelt als thuis en waar men constant blijft vernieuwen.

"Ergens moet het zijn...” zijn de eerste woorden van een bekend Nederlands gedicht. Vier woorden als vertrekpunt van de zoektocht naar een ideale plek. Een plek waar alle goede dingen van het leven samenkomen. Een plek waar we ons allemaal prettig voelen. PS: wil je meer weten over 3rd places, blader dan ook eens door dit [boek] http://www.3rd4all.com/] of volg deze [pagina op Facebook] http://www.facebook.com/aatvos.creative.guide