Een grijns van oor tot oor. Zo’n moment dat je ergens binnenkomt en volledig omver wordt geblazen. Dat overkwam ons toen we in Londen ‘The Ned’  bezochten; een voormalig bankgebouw uit de jaren ’20, verbouwd tot groot hotel, tien restaurants en private clubs. Met robuuste groenmarmeren kolommen en klassiek donker hout ademt deze plek de sfeer van de roaring 20’s. De ontwerpers liepen bij het maken van de indeling tegen de vreemdste beperkingen en obstakels aan. Vroegere bankloketten, een privélift, een ronde verhoging midden in de belangrijkste ruimte. Uiteindelijk hebben ze van al deze elementen een voordeel gemaakt.

Waarom oneffenheden juist karakter geven aan een gebouw De karakteristieke bankloketten die moesten blijven staan, zijn nu sfeervolle lange tafels om aan te eten (zie foto). Op de ronde verhoging, waar vroeger de klerk zat die overzicht hield, speelt een jazzband. En in een onzichtbaar hoekje is de lift bewaard gebleven die voorheen de voorzitter naar zijn kantoor bracht. Door deze ‘oneffenheden’ in tact te houden, is de historie van het oude bankgebouw nog deels zichtbaar. De elementen zijn slim in de plattegrond verwerkt, het verhaal is zichtbaar en voelbaar, waardoor mensen de plek onthouden en erover gaan praten.

Raar hoekje wordt goed bewaard geheim Dat zagen we terug op een andere plek in Londen, The Chiltern Fire House. Staand bij de bar zie je een hokje met een luikje (zie foto). Op het eerste gezicht een servicepunt voor personeel. Maar kijk je beter, dan blijkt het een knus verstopt plekje voor twee personen te zijn, met bank, tafel en openhaard. Door het luikje geef je de bestelling door aan de barman. Fantastisch! Een goed bewaard geheim dat je misschien pas ontdekt bij je vierde bezoek.

Lastige puzzel

Een plattegrond ontwerpen voor een ruimte kun je vergelijken met een lastige puzzel. Tijdrovend, maar lekker om je op te storten. Alle invalshoeken moeten uiteindelijk in elkaar passen. Van zichtlijnen van het pand, looplijnen van personeel tot de plek van de brandblusser en het integreren van een kolom. De indeling moet functioneel kloppen en tegelijkertijd een afspiegeling zijn van het concept en aansluiten bij de sfeer. Een indeling voor een brasserie is nou eenmaal anders dan die van een biertuin.

Ontwerpen betekent keuzes maken
Uiteindelijk sneuvelen veel goede ideeën, omdat ze niet in de ruimte passen. Voor elke plattegrond geldt: ‘Pick your cherries and kill your darlings’. Belangrijk is dat het plan het verhaal vertelt, net zoals het 3D ontwerp dat doet. Natuurlijk moet je aan de omzet denken en is het aantal plekken belangrijk, maar soms kun je met een plekje minder het verhaal beter vertellen. Binnen de puzzel is het de kunst van alle plekken in de ruimte een A-plek te maken. Dreigt iets een B-plek te worden, dan is het zaak er iets extra’s mee te doen, waardoor ook deze plekken kwaliteit krijgen.

Regisseer een ‘talk of the town’
Een plattegrond is behalve 2D routing ook de start van het 3D ontwerp. Je bent aan het regisseren hoe mensen zich in de ruimte bewegen en waar ze als eerste willen gaan zitten. Je ontwerpt settings en bedenkt al vanaf het begin hoe deze eruit moeten komen te zien. Waar komt dat piece de resistance te hangen? En wat zal uiteindelijk de talk of town worden? In Barcelona is dat waarschijnlijk de te gekke DJ-booth in de toiletten van Boca Grande. Elk weekend is het daar feest!